Hur jag ritade Super-Charlie och mormorsmysteriet

Tecknat Följ kommentarerna via RSS

Efter releasen av Super-Charlie och gosedjurstjuven, talade Camilla om att hon kommit på en ny bok om Super-Charlie. Vi hade redan första boken bestämt att de tre första böckerna skulle ha rött, blått och sen grönt omslag.

Det gröna passade ju utmärkt i och med att denna bok skulle utspela sig på en camping!

Det hela börjar med att Camilla får en idé som hon skriver ner och vi spånar på hur den kan berättas bildmässigt. I de första böckerna hade vi inte hittat vårt samarbete till 100% och det blev mer text än vad som egentligen behövts. Mycket av texten kan ju berättas i bilderna och när man van att berätta beskrivande i text, kan det vara trixigt i början att få till det. Men det var ju första gången någon av oss gjorde en barnbok! Nu förstår vi varann jättebra och det blir bara bättre :)

Vi satte oss ner i god tid tillsammans den här gången och gick igenom ihop hur händelseförloppet bäst skulle passa i boken. Vi har ju ett visst antal sidor att anpassa oss till. Texten fick ändras några gånger så att uppslagen och bildberättandet skulle komma på rätt plats. .

När storyn är satt är det dags att göra omslaget. Arbetstiteln på boken var Super-Charlie på semester men ändrades snart till Super-Charlie och mormorsmysteriet. Jag vill på omslaget visa vilken superkraft Super-Charlie utvecklar. I denna bok lärde han sig röntgensyn – att se igenom saker.

Hemma i mitt arbetsrum har jag en garderobsvägg där jag sätter upp alla uppslag. Sen klipper ut text-styckena och sätter dem i ordning , och anpassar den till de sidor och uppslag så som jag ser bild-följden i mitt huvud.

När skisserna är klara (jag gör inte allt i ordning, utan jag kan gå tillbaks till en bild och jobba om lite) scannar jag in dem och lägger dem i ett eget lager i varsitt Illustrator dokument, ändrar opaciteten till väldigt ljus, så den bara ligger som en svag skiss i bakgrunden. Sen börjar jag rita mina ankarpunkter och banor. Jag jobbar mycket i lager så det är lätt att disponera om i bilden.

När skisserna är klara skickar jag dem till Camilla och redaktören Pernilla på förlaget så de får komma med synpunkter. Sen skickar jag dem till dem igen för påseende när de börjar bli klara. Det brukar bli några vändor innan alla är nöjda.

 

 

Sen jobbar man på som ett skållat troll, för att hinna klart till deadline! Sen fyller man 40 och tar 3 veckors semester i Florida! Kommer hem och jobbar dygnet runt i två veckor och skickar in eländet (ja, då är man trött på boken) ett par timmar innan deadline!

Efter nån vecka dyker provtryck från tryckeriet upp!

Och efter en månad till så dyker den färdiga boken upp i brevlådan!

Sen finns den att köpa överallt! Så glad för alla fina hälsningar att ni tycker om boken! Kram på er allihop! På bokmässan i Göteborg fick vi träffa några av er. Fantastiskt roligt!

Nu klurar vi på bok nummer 4 som förhoppningsvis finns i din bokhylla nästa höst!



6 kommentarer än så länge

  1. Å, så värdefullt det här var för mig. Tack så jättemycket Millis, för ett underbart inlägg …

    Mitt Photoshop har inget verktyg för ankarpunkter. Det blir att använda sig av markeringsverktyg och frihand. Kanske är dags att skaffa sig ett illustrator igen, som jag använde en gång i kartframställning …
    Kram

    Louise Nocky den 29 oktober, 2013 klockan 14:27

  2. Tack själv Louise! Du ritar fantastiskt bra!

    Millis den 29 oktober, 2013 klockan 14:31

  3. Spännande att se skapandeproceduren, liksom ett extramaterial på dvd:n med ”behind the scenes” för den vetgirige.

    Mathias den 8 november, 2013 klockan 16:33

  4. Får jag fråga vilken illustrator du har? Jag försöker hitta sätt att skapa softa ljusdagrar i det testprogram jag skaffat, men hittar inte funktioner för det. Man kanske behöver gå en kurs trots allt …
    Du har inga planer på att ta betalt för privatlektioner … ;)

    Louise den 9 november, 2013 klockan 21:25

  5. Tack Mathias! <3

    Millis den 14 november, 2013 klockan 11:09

  6. @Louise: Jag har CS5.1. Jag vet inte riktigt vad du menar, men jag gör min ljussättning i photohop när jag är klar med bilden i illustrator. Kurs är faktiskt bra att gå, för att läsa sig grunderna iallafall. Jag gick nån kvällkurs för miljoner år sen. Sen är det ju öva öva och öva som gäller. Kolla tutorials på youtube! Lektioner överlåter jag nog åt de som kan :) Själv testar jag mig fram hela tiden :)

    Millis den 14 november, 2013 klockan 11:15

Skriv gärna en kommentar

(obligatoriskt)

(obligatoriskt)